چگونه پکت لاست(packet loss) را ازبین ببریم

چگونه پکت لاست(packet loss) را ازبین ببریم

اگر گیمر ماهری هستید یا زمان زیادی را در روز درحال تماشای ویدیوهای آنلاین هستید، حتما با پکت لاست مواجه شده اید. اما  پکت لاست (packet loss) چیست؟ چگونه پکت لاست(packet loss) را کاهش دهیم؟ در این مقاله به این سؤالات پاسخ می‌دهیم و چند راه حل برای  مشکل پکت لاست ارائه میدهیم.

چگونه پکت لاست(packet loss) را ازبین ببریم

پکت لاست(packet loss) چیست؟

در هنگام گشت در اینترنت و انجام فعالیت‌های آنلاین مختلف مثل بازی و تماشای ویدیو، داده‌هایی بین دستگاه شما و سرور مورد نظر در حال ارسال و دریافت هستند. این داده‌ها در بسته‌های کوچکی به نام  پکت (Packet) انتقال میابد. حداکثر حجم هر بسته Packet 0.065 مگابایت می باشد. با این حال در اکثر اوقات بسته‌ها با حجم‌های بسیار کمتری در حدود ۰٫۰۰۱۵ مگابایت وجود دارند. از آنجایی که این حجم کم برای ایجاد ارتباط کافی نیست، معمولاً همزمان چندین Packet در حال جا به جایی بین سرور و دستگاه شما می باشند.

حالا تصور کنید که در حال تماشای یک ویدیو با کیفیت ۱۰۸۰p هستید و در هر ثانیه بیش از ۵ مگابایت از داده‌های صوتی و تصویری را دریافت می کنید. در چنین حالتی، هزاران Packet بین سرور و دستگاه شما در حال انتقال اند و احتمال این وجود دارد که در این بین بعضی از این بسته‌ها از دست میروند یا گم میشوند. به این مشکل پکت لاست (Packet Loss) می گویند. در نتیجه ی این از دست دادن بسته که ممکن است در هنگام بازی و سایر فعالیت‌های آنلاین بخشی از داده‌ها را دریافت نکنید که باعث می شود با مشکل ازار دهنده ای رو به رو شوید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با راحل این مشکل اشنا شوید.

چگونه پکت لاست(packet loss) را ازبین ببریم.

مشکل پکت لاست هنگام بازی انلاین و تماشای ویدئو

این مشکل بیشتر در بازی های بتل رویال یا چند نفره ک تعداد زیادی مخاطب درحال بازی هستن رخ میدهد ک در لحظه حجم زیادی از اطلاعات درحال رد و بدل است.

۱_شلوغی شبکه: هنگامی که یک شبکه با ترافیک بالا مواجه می‌شود، ممکن است بسته‌ها حذف شده و ترافیک کاهش یابد.

۲_خرابی سخت‌افزاری: تجهیزات شبکه ناقص یا کابل‌های خراب ممکن است باعث ایجاد پکت لاست شوند. برای مثال، یک کابل اترنت آسیب دیده باعث پکت لاست ترمینالی می شود.

۳_مشکلات نرم‌افزاری یا فریمور: باگ‌ها یا مشکلات در فریمور دستگاه‌ها، درایورها یا نرم‌افزار شبکه می‌تواند منجر به پکت لاست شود.

۴_تداخل بی‌سیم: در شبکه‌های بی‌سیم، تداخل از سایر دستگاه‌ها، موانع فیزیکی یا فاصله از نقطه دسترسی می‌تواند موجب پکت لاست شود.

۵_مشکلات پیکربندی شبکه: پیکربندی نادرست روترها، فایروال‌ها یا تنظیمات شبکه می‌تواند به پکت لاست منجر شود.

 

چگونه پکت لاست(packet loss) را ازبین ببریم.

 

 

۱_راه اندازی دوباره سیستم

فرقی نمی‌کند که با مشکل پکت لاست در PS4 و PS5 یا سیستم کامپیوتری مان رو به رو شده باشیم، راه اندازی مجدد سیستم یا ریستارت کردن یکی از راه حل‌های ساده و کاربردست که در بسیاری از موارد می‌تواند مشکل ما را حل کند. نرم افزارهایی که روی سیستم ما در حال اجرا هستند می‌توانند حجم زیادی از حافظه سیستم را مصرف کند و باعث کاهش سرعت اینترنت یا توقف بعضی از سرویس‌های ضروری شوند. با ریستارت کردن، این مشکل به سادگی قابل رفع است.

 

۲_به روز رسسانی نرم افزار ها

یکی از دلایل اصلی در بروز پکت لاست (Packet Loss) در بازی‌ها به روز نبودن سیستم یا نرم افزارهایمان است. از آخرین آپدیت سیستم عامل در کامپیوتر مان استفاده کنیم. نرم افزار ها و بازی‌هایمان را آخرین نسخه ارتقا دهیم. اگر که از کنسول ها استفاده می‌کنید مطمئن شوید که آخرین به روز رسانی‌ها را انجام داده‌اید. همچنین ارتقا سیستم عامل موبایل نیز در هنگام بازی کردن با موبایل می‌تواند مشکل پکت لاس را تا حد زیادی از بین ببرد.

 

۳_ سرویس های اینترنت مناسب را انتخاب کنید

برای کاهش پکت لاست بهتر است از سرویس های  مناسب و پرسرعت و باکیفیت است ک با یکم تحقیق و جستجو میتوانید ان را پیدا کنید.

چگونه پکت لاست(packet loss) را ازبین ببریم.

۴_استفاده از مودم های قدرتمند جدید

بیشتر از افراد امروزه از اینترنت بی سیم استفاده می‌کنند. اگر مودم شما وایرلس یا وای فای است، اطمینان یابید که سخت افزار جدیدی داشته و آخرین نسخه فریم ورک روی آن نصب باشد. در کل در اینترنت وای فای احتمال از دست رفتن بسته‌ها و پکت لاست(Packet Loss) بیشتر از کابل‌های اترنت است. زیرا موانع فیزیکی مانند دیوارها، فلز و دستگاه‌های الکتریکی یا وجود سیگنال‌های متداخل از سایر مودم‌ها باعث از دست دادن بخشی از داده‌ها می شوند. یکی از راه حل‌های مشکل پکت لاست (Packet Loss) و همچنین کاهش پینگ استفاده از مودم و روتر قدرتمند یا جایگزینی کابل اترنت به جای آن‌ها می باشد.

 

۵- کاهش پکت لاست با قطع کردن دسترسی سایر افراد به پهنای باند

با استفاده از تنظیمات QoS در مودم و روتر خود پهنای باند را طبق لیست بندی دلخواه خود به سیستم‌ها اختصاص دهید و اگر از چندین دستگاه به صورت همزمان استفاده می نمایید یا چند نفر در خانه به صورت همزمان از یک مودم استفاده می‌کنند، این روش به شما کمک می‌کند تا بیشتری پهنای باند را در اختیار دستگاه اصلی خود قرار دهید. این کار باعث کاهش پکت لاست (Packet Loss) میشود .

 

 

 

 

این مطلب رو دوست داشتید ؟

دیدگاه خود را بگذارید