رمزها و کدهای مخفی بازی دوتا 2 – رمز Dota 2

رمزها و کدهای مخفی بازی دوتا 2 – رمز Dota 2

رمزها و کدهای مخفی بازی دوتا 2 - رمز Dota 2

دوتا 2 چیست؟

دوتا 2 یک بازی آنلاین مولتی‌پلیر در سبک موباست که پنج بازیکن در برابر پنج بازیکن دیگر قرار می‌گیرند. هر بازیکن می‌تواند از بین ۱۲۳ هیرو قابل بازی یکی را انتخاب کند و با آن بازی کند. روند بازی شامل تلاش برای رویارویی با هیروهای حریف و از بین بردن خطوط دفاعی آن‌ها برای رسیدن به Ancient (ساختمان اصلی در مقر هر طرف) و نابود کردن آن است. واضح است که تیم دشمن هم نقشه مشابهی برای نابود کردن انشنت شما دارد و در این مسیر، دو تیم با هم بارها درگیر می‌شوند و باید جان سالم به در ببرند.

دوتا 2 یک بازی بر اساس تعادل است و از شما می‌خواهد تا علاوه بر این که برای نابود کردن انشنت حریف تلاش می‌کنید، سیستم دفاع خود را سامان‌دهی کنید و جلوی حمله‌های احتمالی دشمن را بگیرید. میلیون‌ها راه مختلف برای بازی کردن با یک هیرو، هماهنگ شدن با هم‌تیمی‌ها، آیتم بستن و استراتژی حمله و دفاع وجود دارد که هر مچ دوتا 2 را به یک رویارویی نفس‌گیر، منحصر به فرد و غیرقابل پیش‌بینی تبدیل کرده است.

دانلود بازی دوتا 2

برای دانلود بازی Dota 2 می‌توانید از طریق نصب برنامه استیم، آن را به صورت رایگان دانلود کنید. اگر با دانلود مستقیم از طریق استیم مشکل دارید، بکاپ دوتا 2 را می‌توانید با سرچ کردن در گوگل پیدا کنید و فایل‌های آن را به صورت جداگانه دانلود کرده و به نرم‌افزار استیم بشناسانید. دوتا 2 یک بازی کاملا رایگان است و فقط برای آیتم‌های تزئینی و خرید بتل‌پس می‌توانید به صورت دلخواه در آن پول خرج کنید.

لینک دانلود بازی دوتا 2 در استیم: Dota 2 on Steam
آشنایی با نقشه دوتا 2
نقشه بازی Dota 2 شبیه به مربعی است که از قطر به دو ناحیه مختلف تقسیم شده است؛ بخش Dire و بخش Radiant. قسمت قرمز رنگ یا بالایی نقشه Dire نام دارد و قسمت سبز رنگ یا پایینی نقشه Radiant. قسمت میانی یا همان قطر مربع را هم یک رود باز کرده که در واقع حکم نقطه اتصال این دو قسمت از نقشه است. همان‌طوری که حدس می‌زنید، هر 5 نفر از یک تیم برای یک بخش از این نقشه می‌جنگند و هر کدام باید ضمن دفاع کردن از ساختمان‌های دفاعی و انشنت خود، نقشه نابود کردن انشتنت حریف را عملی کنند.

اما بخش مهم تقسیم نقشه بازی، مربوط به راه‌ها یا همان Laneهایی می‌شود که هر هیرو آن را انتخاب می‌کند و نقش کلیدی و مهمی برای دارد. سه Lane مختلف برای هر دو بخش از نقشه تعریف شده است؛ بالا یا Top Lane، پایین یا Bottom Lane و وسط یا Mid Lane. بخش بین Laneها را نقاط سبز رنگ و پوشیده از درخت و سایه‌های بلندی شکل داده که اصطلاحا Jungle یا جنگل نامیده می‌شود و موجودات دیگری به نام Ancient Creepها در کمپ‌های مختلفی از این محیط سکونت دارند و هیروها می‌توانند از آن‌ها XP و طلا بگیرند.

در ادامه به برج‌ها یا همان Towerهایی می‌رسیم که نقش دفاعی مهمی را برای هر Lane ایفا می‌کنند و هیروها باید از این برج‌ها دفاع کنند. برج‌های نزدیک به رودخانه همان برج‌های Tier 1، برج‌های میان هر راه برج‌های Tier 2 و برج‌هایی که نزدیک به بیس یا همان انشتنت شما هستند، برج‌های Tier 3 نامیده می‌شوند و آخرین سنگر هر تیم به حساب می‌آیند.

در گوشه‌های بالا سمت راست و پایین سمت چپ، به ترتیب Fountainهای دو تیم Dire و Radiant دیده می‌شود. شما بازی را از اینجا آغاز می‌کنید، خریدهایتان را از فروشگاه یا Shop همین فانتین‌ها انجام می‌دهید و با هر بار مرگ، دوباره در همین قسمت به بازی برمی‌گردید. در اوایل بازی و زمانی که Health و Mana کمی دارید، با برگشتن به Fountain می‌توانید خیلی سریع دوباره این دو نوار را پر کنید. یک المان دفاعی قوی هم برای این فانتین‌ها در نظر گرفته شده که باعث می‌شود هیروهای حریف نتوانند وارد این فانتین شوند و دمیج به شدت بالایی به آن‌ها وارد شود. همچنین کوریر (Courier) شما که وظیفه حمل و نقل آیتم‌ها را از فانتین به Laneای که در آن هستید دارد، در این فانتین قرار می‌گیرد.

مکانیک تله‌پورت یا Teleport (به اصطلاح TP) که به وسیله یک آیتم در بازی تعریف شده، باعث می‌شود تا بتوانید در هر قسمت از نقشه، در عرض چند ثانیه به فانتین خود برگردید. این کار هزینه مالی و زمانی بالایی را دارد چرا که حتی یک دقیقه دور بودن از Lane به خصوص در اوایل بازی می‌تواند XP کمتری برای شما داشته باشد، تاورهایتان را به خطر بیندازد و البته پول نسبتا قابل توجهی بابت تله‌پورت از شما کاسته شود.

آف‌لین و سیف‌لین (Offlane & Safelane)
واژه‌هایی که در حین دوتا بازی کردن زیاد آن‌ها را می‌شنوید، کلماتی مثل آف‌لین و سیف‌لین هستند که در کنار بات، مید و تاپ شنیده می‌شوند. اما آف‌لین و سیف‌لین چه هستند؟ در واقع به تاپ‌لین همان آف‌لین Radiant و سیف‌لین Dire و به بات‌لین همان سیف‌لین Radiant یا آف‌لین Dire گفته می‌شود. دلیل این تفاوت هم این است که نقشه مربعی که از آن حرف زدیم، در عمل یک مربع کاملا دقیق نیست و بیشتر یک مستطیل شبیه به مربع است که ضلع‌های آن با هم از نظر اندازه تفاوت دارند. نتیجه این است که سیف‌لین در واقع همان Lane طولانی‌تر است که به خاطر محل قرارگیری تاور امن‌تر است و آف‌لین در نقطه مقابل، ضلع کوتاه‌تری است که کار دفاعی را برای هیروهای آن Lane سخت‌تر می‌کند چرا که Creepها به آن نزدیک‌ترند.

دید نقشه (Vision)

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوتا، دید در نقشه یا همان Vision هر بازیکن است. برخلاف چیزی که در بازی‌های دیگر می‌بینید، دوتا 2 یک نقشه کاملا صاف یا فلت ندارد و پر از پستی و بلندی و البته بخش‌های پوشیده از جنگلی است که دید نقشه در آن‌ها پایین می‌آید. شما در زمان مشخص نمی‌توانید تمام قسمت‌های نقشه را ببینید و حتی بسته به ساعتی که بازی در آن جریان دارد (روز یا شب) دید در نقشه پایین یا بالاتر می‌رود. تنها نقطه اشتراک دید در نقشه بین شما و دوستانتان هم این است که هر قسمتی از نقشه که یکی از هم‌تیمی‌های شما می‌بیند را شما هم می‌توانید ببینید.

دید در نقشه همچنین نه فقط توسط هیروهای خودی، بلکه توسط Creepها، تاورها، کوریرها و مهم‌تر از همه Wardها تعیین می‌شود. Wardها در دو نوع هستند که ما اینجا با Observer Ward کار داریم؛ یک آیتم زمان‌دار که معمولا هیروهای ساپورت آن را در قسمت‌های خاصی از نقشه مثل جنگل یا بین رودخانه قرار می‌دهند و تیم حریف نمی‌تواند آن را ببیند مگر آن که یک Sentry Ward در آن نقطه داشته باشد. از سوی دیگر، Sentry Ward می‌تواند تمام المان‌های مخفی نقشه مثل هیروها، Wardهای دشمن و آیتم‌های پنهانی را نشان دهد اما لزوما ارتباطی به دید در نقشه ندارد. یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای کنترل دید در نقشه، استفاده از مینی‌مپ بازی است که به صورت پیش‌فرض، گوشه سمت چپ قرار دارد و قسمت‌هایی از نقشه که از آن دید دارید را به صورت روشن‌تر نشان می‌دهد.

Runeها
دوتا 2 گلد
Runeهای بازی یک سری آیتم محدود و زمان‌دار هستند که در قسمت‌های مختلفی از نقشه ظاهر می‌شوند؛ دو تا در دو سوی رودخانه و دو تا در جنگل هر کدام از تیم‌ها. اولین Runeهای بازی که در دقیقه 0:00 ظاهر می‌شوند، Bounty Rune هستند که هیروها برای گرفتن آن معمولا وارد درگیری می‌شوند چرا که سکه اضافه برای شروع بازی به آن‌ها می‌دهد.

در دقیقه 2:00 و 4:00 از بازی Water Runeها ظاهر می‌شوند که در قسمت مشخصی از رودخانه جا می‌گیرند و ۱۰۰ واحد از نوار سلامتی و ۸۰ واحد از مانا شما را پر می‌کنند.

علاوه بر این، Power-up Runeها که از دقیقه 6:00 ظاهر می‌شوند، به صورت شانسی یا دمیج یا سرعت و یا ایلوژن هستند و می‌توانند برای حمله به دشمن یا روشان، کمک زیادی به هیروی شما کنند، اما برای مدت محدود!

لازم به ذکر است که Runeهای بازی پس از چند دقیقه از برداشته شدن، دوباره ظاهر خواهند شد.

چرخه روز و شب (Day/Night Cycle)
در دوتا 2 یک چرخه روز و شب نیز وجود دارند. در حالی که بازی هنوز به صورت رسمی از دقیقه 0:00 شروع نشده، همچنان شب است. وقتی که تایمر مسابقه روشن می‌شود، روز آغاز می‌شود و پس از گذشت هر پنج دقیقه، بازی از روز به شب و پس از آن از شب به روز تغییر می‌کند. هر هیروی بازی دید در شب مشخصی دارد و برای اکثر غریب به اتفاق هیروها، دید در شب به شکل قابل توجهی کمتر از دید در روز می‌شود.

یونیت‌های نامرئی (Invisible)
یک سری از یونیت‌ها در دوتا 2 به وسیله آیتم یا قابلیت‌هایی که دارند نامرئی هستند و فقط می‌توانید با یک سری آیتم خاص یا تاورها آن‌ها را ببینید. آیتم‌هایی مثل Sentry Ward، Dust of Apeearance و البته Gem of True Sight کاملا برای کانتر کردن قابلیت‌های نامرئی هیروها هستند.

کریپ‌ها (Creeps)
دوتا 2 کریپ ها
به جز ۱۰ هیرویی که در هر مسابقه دوتا 2 روبروی هم قرار می‌گیرند، موجودات دیگری که بات یا هوش مصنوعی هستند، در بازی دیده می‌شوند که کریپ نام دارند. کریپ‌های دوتا انواع مختلفی دارند و منبع اصلی گرفتن XP و گلد در بازی شمرده می‌شوند. برای این که گلد یک کریپ را دریافت کنید، حتما باید ضربه آخر (به اصطلاح Last Hit) را به آن کریپ وارد کنید که لست هیت کردن را به یکی از مهمترین اسکیل‌های دوتا تبدیل می‌کند.

کریپ‌های لین (Lane Creeps)
کریپ‌های لین دوست اصلی هر تیم هستند و در قالب موج‌های مختلف، هر سی ثانیه یک بار از اسلحه‌خانه یا Barracks شما ظاهر می‌شوند. این کریپ‌ها وظیفه پوش کردن لین شما را به سمت انشنت حریف دارند و به هر یونیت حریف که در مسیرشان ببینند حمله می‌کنند. با این که این کریپ‌ها خیلی قوی نیستند، اما در ابتدای بازی اصلا دلتان نمی‌خواهد که موجی از این کریپ‌ها با هم به شما حمله کنند چون خیلی راحت می‌توانند به شما آسیب زیادی وارد کنند.

کریپ‌های خنثی (Neutral Creep)
کریپ‌های خنثی به هیچ سمتی وابسته نیستند و هر جا با آن‌ها درگیر شوید، به شما، هیروی حریف یا حتی کریپ‌های لین حمله می‌کنند. کریپ‌های خنثی از دقیقه 1:00 وارد بازی می‌شوند و در قسمت‌های مشخصی از جنگل هر دو تیم در ابعاد و اندازه‌های مختلف دیده می‌شوند. با کشتن این کریپ‌ها می‌توانید گلد و XP دریافت کنید و البته لازم به ذکر است که این کریپ‌ها با هر بار صفر شدن ثانیه‌شمار (x:00) دوباره در کمپ قبلی اسپاون می‌شوند و یکی از تاکتیک‌های بازی، خالی کردن کمپ در این ثانیه و اسپاون شدن دشمنان است.

روشان (Roshan)
دوتا 2 روشان
روشان از نظر تکنیکی یک کریپ محسوب می‌شود، اما یک کریپ خیلی بزرگ و حریفی دشوار! روشان در قسمتی از رودخانه که معمولا هر چند وقت یک بار تغییر می‌کند دیده می‌شود و اگر به آن کاری نداشته باشید، به شما حمله نمی‌کند. روشان عملکردی مثل کریپ‌های خنثی دارد و به هیچ سمتی وابسته نیست. این کریپ عظیم‌الجثه معمولا در اوایل بازی تا قبل از لول ۶ یا ۷ عملا غیرقابل کشتن است و پس از آن هم فقط بعضی از هیروهای خاص یا چند هیرو به صورت تیمی می‌توانند روشان را از پا در بیاورند. کشتن روشان نه تنها برای تیم شما امتیاز و گلد دارد، بلکه آیتمی به اسم Aegis of the Immortal را دراپ می‌کند که یک آیتم نامیرا است و به شما اجازه رودست زدن به مرگ را برای یک بار می‌دهد. لازم به ذکر است که آیتم Aegis پس از گذشت ۵ دقیقه از بین می‌رود.

هیروهای دوتا 2
هیروهای دوتا 2 بخش اصلی یادگیری بازی هستند و آن‌قدر تعدد دارند که حتی صرفا نام بردن آن‌ها هم در یک پست می‌تواند خیلی طولانی باشد. طبیعتا بعضی از هیروها برای مقابله با دیگری ساخته شده‌اند و بعضی‌های دیگر، کنار هم خیلی خوب جواب می‌دهند.

هر هیرو روش بازی خاصی دارد اما اصلا به آن روش محدود نمی‌شود و حتی ترتیب لول گرفتن شما می‌تواند روی نحوه بازی‌تان تاثیر مستقیم و به شدت زیادی بگذارد. یادگیری تمام هیروهای دوتا 2 هدف اصلی نیست اما شناخت کلی از هر هیرو یا حداقل رول یا نقش آن در بازی، امری حیاتی برای پیشرفت در دوتا 2 محسوب می‌شود.

پیش از هر کاری، ما پیشنهاد می‌کنیم در شروع بازی یک هیرو را به طور کامل یاد بگیرید و پس از یادگیری اصول اولیه دوتا، سراغ هیروهای بعدی بروید.

نقش یا رول هر بازیکن (Roles)
دوتا 2 چیست
پنج هیرو در هر سمت نقشه وجود دارد که پنج نقش کاملا منحصر به فرد را می‌سازد: دو ساپورت (پوزیشن 4 و 5)، یک آف‌لینر (پوزیشن 3)، یک میدلینر (پوزیشن 2) و یک کری (پوزیشن 1). نقشی که شما در هر مسابقه بازی می‌کنید، در ابتدا به وسیله لین انتخابی شما تعیین می‌شود و انتظاراتی که بازیکن‌های دیگر از شما به عنوان بازیکن آن رول دارند.

ساپورت پوزیشن 5 بازی را از سیف‌لین شروع می‌کند و در کنار او، پوزیشن 1 کری وجود دارد. پوزیشن 4 و آف‌لینر در کنار هم در آف‌لین بازی می‌کنند و میدلینر هم همان‌طوری که از نامش پیداست، تک و تنها در مید لین بازی خواهد کرد.

هیروی کری (Carry) در واقع هیرویی است که بیشترین زمان خود را صرف فارم کردن گلد می‌کند و بهترین و قوی‌ترین آیتم‌های ممکن را می‌خرد. هیروی کری معمولا دمیج و HP بالایی را در انتهای هر مچ دارد و نقش کلیدی را برای حمله در تیم شما بازی می‌کند.
هیروی میدلین (Mid) هیرویی است که بیشترین XP را در طول بازی می‌گیرد چرا که در یک لین به صورت تکی بازی می‌کند و خیلی سریع‌تر از بازیکن‌های دیگر لول می‌گیرد. قرارگیری یک هیروی مید در چنین جایگاهی، آن‌ها را به بهترین گزینه برای کمک کردن به آف‌لین و سیف‌لین در شرایط حساس تبدیل می‌کند. هیروی میدلین مخصوصا در نیمه ابتدایی بازی، تاثیر زیادی روی تحت فشار گذاشتن حریف دارد.
هیروی آف‌لینر (Offlaner) معمولا یکی از تانک‌ترین هیروهای بازی است و لول‌هایی دارد که به تیم
پوزیشن 4 یا ساپورت (Support) یکی از قابل انعطاف‌ترین هیروهای بازی است و پس از این که با آف‌لینر تیم می‌شود تا کری حریف را اذیت کند، می‌تواند در نقشه بچرخد، Runeها را بگیرد، کمپ‌ها را استک کند و از قابلیت‌های خود برای کمک به هم‌تیمی‌هایش اشاره کند.
پوزیشن 5 یا هارد ساپورت (Hard Support) وظیفه این را دارد تا کری تیم را در سیف‌لین ساپورت کند و مطمئن شود که تیم دید خوبی را به وسیله Wardها دارد.
مراحل مختلف یک بازی دوتا 2
دوتا 2 چیست
فاز ابتدایی (Early Game)
فاز اول بازی laning phase هم نامیده می‌شود و هر کسی باید لین خودش را پیدا کند و سعی کند با دینای یا لست هیت کردن، کریپ‌های خود و حریف را کنترل کنند. در هر لین، هدف اصلی باید روی لست هیت کردن باشد مگر این که شما ساپورت باشید. ساپورت‌ها باید کریپ‌های خودی را دینای کنند و به دشمنان اجازه ندهند که کریپ‌های شما را لست هیت کنند. به این پروسه harassing یا اذیت کردن دشمن گفته می‌شود. کشتن هیروهای حریف در فاز ابتدایی خیلی عالی است اما هدف اصلی نیست.

فاز میانی (Mid Game)
فاز میانی همانجایی است که جذابیت اصلی آغاز می‌شود. در فاز میانی هیروها لین اصلی خود را ترک می‌کنند و به قسمت‌های دیگر نقشه سرک می‌کشند. در این فاز احتمالا چند تاور از دو طرف نابود می‌شوند و هر اتفاقی که می‌افتد، توسط هیروهای کری دو طرف است که سعی می‌کنند یک درگیری یا فایت را شروع کنند و برای آیتم‌های بهتر فارم کنند.

فاز پایانی (Late Game)
فاز پایانی بازی زمانی است که هیروهای اصلی به جز ساپورت‌ها آمادگی و قدرت فایت را دارند و می‌توانند آسیب جدی به تاورهای حریف وارد کنند و ورق را به سمت خود برگردانند. از طرفی تیم مقابل سعی می‌کند تا هر طوری که شده، تاورهای خود را با چنگ و دندان نگه دارد. معمولا اگر روشان تا فاز میانی کشته نشده باشد، حتما یکی از تیم‌ها سراغ کشتن آن در فاز پایانی می‌رود و یک برتری پنج دقیقه‌ای را برای خودش می‌خرد.

حالا شما آماده‌اید تا یک مسابقه دوتا 2 را شروع کنید. دوتا 2 یک از بهترین بازی‌های استراتژی یا به طور دقیق‌تر، یکی از بهترین موبا‌های حال حاضر است که می‌توانید آن را تجربه کنید. در ادامه راهنماهای بیشتری از دوتا 2 را در ویجیاتو خواهید خواند، پس نظرات خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول دوتا 2
آیا Dota 2 رایگان است؟
بله، دوتا 2 یکی از محبوب‌ترین بازی‌های رایگان دنیاست که می‌توانید از طریق پلتفرم استیم آن را دانلود و بازی کنید.

دوتا 2 هنوز هم محبوبیت خود را در سال ۲۰۲۲ دارد؟
با بیش از ۴۵۰ هزار بازیکن فعال، دوتا 2 شاید نسبت به بازی‌هایی مثل لیگ آو لجندز مخاطب کمتری داشته باشد، اما کماکان یکی از پرمخاطب‌ترین بازی‌های چندنفره دنیاست که آپدیت‌های مداوم دریافت می‌کند.

محبوب‌ترین هیروهای دوتا کدامند؟
هیروهایی مثل P

این مطلب رو دوست داشتید ؟

دیدگاه خود را بگذارید